Автомобільне освітлення та безпека водіння

Автомобільне світло є активним фактором безпеки як для водія, так і для інших учасників дорожнього руху. Тому кожен автомобіліст має підтримувати зовнішнє автомобільне освітлення у робочому стані. Але також важливо його правильно підібрати і налаштувати для певних умов водіння: часу доби та погодних умов. Саме про це йтиметься у цій статті.

Головне світло та протитуманні фари

Автомобільні фари є головним джерелом світла, доступним водієві, оскільки не завжди дорога освітлюється ліхтарями. На здатність водія добре бачити інші об'єкти впливає яскравість, дальність та колір світлового променя.

Головне світло

Ближнє світло може використовуватися вдень і вночі та повинно забезпечувати освітленість дороги не менше 50 метрів попереду автомобіля. Дальнє можна використовувати на заміських трасах тільки в темний час доби. Він повинен забезпечувати освітленість дорожнього полотна як мінімум на 150 м. Щоб дальнє світло не засліплювало зустрічних водіїв, при зустрічному роз'їзді він повинен відключатися за 150 м до транспорту, що їде назустріч.

Колір ламп головного світла має бути однаковим, і оптимальним варіантом є нейтральне біле або біло-блакитне світло. Це пов'язано з тим, що в порівнянні з теплими відтінками (біло-жовтими) холодніше біле світло фар яскравіше. Тому він забезпечує кращу освітленість дорожнього полотна у темний час доби за нормальних погодних умов і є максимально комфортним для очей.

Теплота або холодність світла відноситься до колірної температури ламп, яка виражається в градусах Кельвіна, і на неї слід звертати увагу при виборі ламп головного світла. У фари ближнього світла рекомендується встановлювати лампи з температурою світіння від 4300 до 6000 (для ксенону) або 5500-6000 (для світлодіодів). У фари дальнього світла рекомендований ксенон з температурою світіння 5000 К або лед-лампи на 5500 К. Холодне біле світло, що наближається до синього (понад 6000 К), менш ефективне вночі і більше засліплює водіїв зустрічних машин.

Протитуманні фари та ліхтарі

Протитуманки можна використовувати лише в умовах обмеженої видимості: в туманну погоду, дощ та снігопад. Вдень передні протитуманні фари можна вмикати окремо або одночасно з ближнім світлом, а вночі на неосвітлених дорогах лише одночасно з фарами головного світла.

Передні протитуманки розташовані ближче до землі, а верхня частина променя різко зрізана, щоб світловий промінь не потрапляв у туман і не відбивався від нього, а також заважав огляду дороги для зустрічних водіїв. Задні протитуманні ліхтарі роблять автомобіль більш помітним для наступних водіїв.

Не варто нехтувати протитуманками за поганих погодних умов. Ближнє і дальнє світло неефективне в туман, оскільки світло відбивається від вологи в повітрі і швидше засліплює зустрічний транспорт, ніж освітлює дорогу.

Оскільки в умовах поганої видимості дорожнє полотно повинно висвітлюватися не менше ніж на 300 м, передні протитуманні фари мають більшу яскравість, тому їх заборонено включати вдень або в темний час доби за хорошої погоди.

У передніх протитуманних фарах рекомендується використовувати жовті лампи з температурою світіння до 3000 К (ксенон) та 3000-4000 К (світлодіоди). Ксенонові лампи протитуманок повинні мати яскравість не менше 1000 Лм. Кут світлового променя протитуманних фар має бути в діапазоні від -10 до +15 градусів по вертикалі та від -10 до +45 градусів по горизонталі.

У задніх протитуманних ліхтарях повинні використовуватися лампи червоного кольору, яскравість яких має бути такою самою, як у стоп-сигналів. Також не забувайте, що задні протитуманки заборонено підключати до стопів. Це призведе до того, що водії, які їдуть за вами, не зможуть адекватно реагувати на включення стоп-сигналу.

Окремо для регулювання фар

Добре підібрані та правильно відрегульовані фари повинні забезпечувати хорошу освітленість дороги та прилеглого узбіччя, але при цьому не засліплювати зустрічних водіїв.

Ефективність фар

Ефективність ближнього світла має оцінюватися за трьома параметрами:

• Ширина світлового променя повинна забезпечувати видимість за поганих погодних умов та на поворотах на 20-30 м.

• Для комфорту водія світловий промінь повинен охоплювати ділянку діаметром 30-60 м.

• Дальність світлового променя – не менше 50 метрів.

За цими ж параметрами оцінюється дальнє світло:

• ширина променя – 10-20 м;

• комфортність – 50-150 м;

• дальність – понад 150 м.

Протитуманні фари повинні забезпечувати широкий промінь, що дозволить в умовах поганої видимості добре бачити на великій відстані ширшу область до 20 м.

При цьому важливо, щоб ліва та права фара працювали з однаковим рівнем ефективності. Тому за потреби їх потрібно замінювати попарно.

Регулювання фар

Щоб світло фар добре освітлювало дорогу, але не засліплювало водіїв зустрічного транспорту, промінь має бути спрямований під певним кутом. Оптимальним вважається кут прицілювання від 1 до 1,5%.

 Денні ходові вогні

Згідно з правилами з 1 жовтня по 1 травня за межами населених пунктів усі транспортні засоби мають рухатись із включеними ДХО цілодобово. За їх відсутності в конструкції має працювати ближнє світло. І така вимога цілком виправдана, оскільки дослідження показали, що використання ДХО знижує ймовірність зіткнень на 5-10%.

ДХО повинні автоматично вмикатися під час запуску двигуна та вимикатися при активації габаритних вогнів. Якщо конструкції автомобіля ДХО не передбачені, їх можна встановити, дотримуючись вимог за місцем монтажу.

Габаритні (стоянкові) вогні

Розташовані з боків спереду та ззаду та призначені для позначення габаритної ширини автомобіля. Габаритні вогні повинні обов'язково використовуватися на неосвітлених ділянках дороги вночі під час зупинки або паркування авто на узбіччі. Також вони мають бути включені в тунелях та за поганих погодних умов. У похмуру погоду габарити мають використовуватися разом із фарами головного світла або протитуманками.

Якщо на автомобілі не працює одна передня фара, обов'язково вмикайте габаритні вогні. Як мінімум, це позначатиме автомобіль, а не мотоцикл. Також габарити допоможуть іншим учасникам руху визначити, чи наближається ваше авто чи видаляється.

Відповідно до ПДР, передні габарити мають бути білого кольору, а задні – червоного. Задні габарити повинні бути обов'язково включені під час пересування вночі.

Стоп сигнали

Лампи стоп-сигналів повинні бути червоними і досить яскравими, щоб у разі екстреної зупинки їх легко побачили водії, що стоять за вами. Також не можна виїжджати з непрацюючими стопами, особливо на трасу, оскільки різке гальмування під час їзди на великих швидкостях підвищує ризик наїзду ззаду.

Поворотні вогні

Цей вид зовнішнього освітлення завжди використовується для позначення наміру зробити поворот. Відповідно до Державного Стандарту України, поворотні вогні повинні мати жовтий колір. Однак сьогодні українськими дорогами їздить чимало авто, що ввозяться зі США, в яких поворотники мають червоний колір. Незважаючи на те, що за Женевською Конвенцією, підписаною Україною, поворотники можуть мати червоний колір, водій такого авто може бути оштрафований українською поліцією. Звісно, ​​штраф можна опротестувати у суді, але для збереження часу та коштів простіше замінити поворотні вогні на жовті.

Підсвічування номерного знаку

Незважаючи на те, що ліхтарики, що підсвічують номерний знак, не впливають на безпеку руху безпосередньо, вони обов'язково мають бути на будь-якому транспортному засобі. Підсвічування номерного знака необхідне вночі та в умовах поганої видимості, що дозволяє чітко розглянути номерний знак. Таким чином, у разі порушення якимсь водієм ПДР знак може бути зафіксований дорожніми камерами спостереження або відеореєстраторами інших автомобілів, що дозволить знайти порушника, якщо він сховається з місця.

Стан фар

Для забезпечення безпеки на дорозі також важливо підтримувати фари в чистоті, оскільки будь-які забруднення посилюють відблиски і значно знижують ефективність світла. Також на яскравість світлового променя впливає прозорість фари. Варто пам'ятати, що подряпані, помутнілі або пожовклі лінзи фар виробляють лише 20% світла в порівнянні з новими. Тому фари необхідно регулярно очищати, а у разі помутніння вдатися до полірування. Якщо відновлення неможливо, слід купити нові фари.

Якщо ви виявили вологу на внутрішній стороні фари, її потрібно якнайшвидше видалити і перевірити саму фару на предмет дефектів. Краплі води створюють відблиски, а при перепадах температур викликають запотівання, що також знижує видимість.